free counters

Saturday, June 4, 2011

..::Mengenai Breakdance::..

 Breakdance, breaking, b-boying atau b-girling adalah gaya tari jalanan yang berkembang sebagai sebahagian daripada gerakan hip hop di kalangan pemuda Afrika Amerika dan Puerto Rico di Manhattan dan South Bronx New York City pada awal 1970-an. Hal ini biasanya menari pop, funk atau muzik hip hop, sering remix untuk melanjutkan istirahat, dan merupakan hip hop terkenal gaya tarian. Breakdancing melibatkan Toprock (gerakan sambil berdiri), Downrock (gerakan di tanah), membeku (akrobatik jeda dalam gerakan) dan Memindahkan Power (besar, seringkali gerakan berat sering melibatkan putaran). Sebuah breakdancer, breaker, b-boy atau b-girl merujuk pada orang yang mengamalkan breakdance.

 Breakdancing mungkin telah bermula sebagai sebuah bangunan, produktif, dan budaya alternatif pemuda konstruktif dengan kekerasan gangs.Hari ini, jalan-jalan bandar atau urban , breakdance budaya merupakan disiplin yang luar biasa di suatu tempat antara penari dan atlet. Sejak penerimaan dan penglibatan pada kemahiran tarian, breakdance budaya sering bebas dari bangsa awam dan batas-batas jantina subkultur dan telah diterima di seluruh dunia.


 Breakdancing adalah penting dalam suatu seni tarian jalanan, kerana ia merupakan sebahagian daripada subkultur hip hop bandar. Tarian ini memerlukan jumlah yang tinggi kemahiran olahraga, dan merupakan fixture budaya tarian moden. Breakdancing juga tercatat sebagai salah satu yang terbesar "cross-over" unsur-unsur budaya urban untuk membuat tanda di industri yang berbeza, termasuk fashion atau trend dan hiburan.

 Breakdancing moden terdiri daripada empat jenis bergerak: Top Rock, Down Rock, membeku atau 'FREEZE' dan Moves Power. Top Rock bergerak yang bergerak gaya pengantar, dan preformed berdiri. Bergerak ini terutama terdiri dari beberapa gerakan langkah bergaya atau gerakan lengan dan umumnya preformed sebelum dan sesudah bergerak lebih kompleks. Down Rock, sebaliknya, dilakukan dengan tangan dan kaki di lantai, dan menampilkan kemampuan pemutus untuk menggerakkan kaki mereka sambil menjaga tubuh mereka di tanah. Memindahkan Power adalah bahagian paling ikon dari breakdance, dan terdiri dari gerakan akrobatik sangat atletis dan bergaya. Semuanya dari 'headstands' berputar ke suar lompat tinggi termasuk dalam kategori ini. Ini adalah elemen yang paling sukar breakdance, dan juga yang paling gaya. Membeku adalah bergaya pose yang biasanya mengikuti langkah kuasa atau menyimpulkan rutin.

 Walaupun beberapa orang percaya breakdance yang terhad pada adegan bandar di Amerika Syarikat, sebenarnya memiliki pengikut antarabangsa yang sangat besar, terutama di negara-negara Asia. kumpulan breakdance seperti Tokyo Rock Steady dan Korea Expression Crew adalah peralatan di breakdancing moden, dan melakukan untuk penonton captive di seluruh dunia.

 



  

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...