Monday, February 27, 2012

The Death Of Cartoonist Artist, Drawing Picture Of Islam Prophets.






In an investigative report, an Arabic newspaper, published from Saudi Arabia, has claimed that Kurt Westergaard, Danish cartoonist, has died in a fire incident.


The Danish authorities are trying their best to hide his death, who have found no clue about how the fire broke out and why only the room in which blasphemer Kurt was staying had been damaged. The initial investigation shows that the cartoonist, who committed blasphemy by drawing objectionable caricatures of Prophet (Peace be Upon Him), was provided complete security, as he had received many threats from across the globe after the Muslims had been enraged due to the repeated publication of the caricatures in the European press.


 Kurt Westergaard created a controversial cartoon depicting the prophet Muhammad wearing a bomb in his turban
In February 2008, three Arab nationals were arrested for their alleged involvement in plotting the death of Kurt. A Somali man had also tried to stab him to death but the policemen deputed at his house saved him miraculously.



It is worth recalling that the blasphemous cartoons first appeared in Danish newspaper Jyllands-Posten.



The investigative report says the incident took place some days back in which Westergaard was burnt seriously and died on the spot, but the international media is completely silent about it. The report further claims that some eyewitnesses are also available to testify the happenings. The Danish authorities have so far been unable to find any hint about the cause of fire, as they had started investigations while keeping in mind some external conspiracy to kill the blasphemer.



According to the BBC, a total of twelve persons were involved in the blasphemous act, but all of them, except Kurt, had opted to go underground to escape the public wrath after the Muslims around the world had participated in protest rallies which were attended by millions of people. People in Pakistan had also joined their brethren like those in Indonesia, Bangladesh, India and many Arab countries to register protest against the conspiracy to malign Muslims and their religion. In Lahore and Peshawar, the demonstrators had turned violent and around six persons were killed during the course, while property worth million of rupees was reduced to ashes.



But instead of expressing any remorse, Westergaard went public on many occasions saying he had no regret for committing such a shameful act.



The Saudi newspaper says the death of Kurt shows how powerful Allah Almighty is, as despite the foolproof security arrangements, none was able to save him from his tragic end.




>>> >>> >>>NEWS FROM :: uwillreadnews.blogspot.com <<< <<< <<<
read more "The Death Of Cartoonist Artist, Drawing Picture Of Islam Prophets."

Wednesday, February 22, 2012

Cinta itu ajaib...

Cinta. Satu perkataan yang sangat sinonim dengan kehidupan. Dengan satu perkataan ini sahaja boleh mengubah seluruh hidup kita. Daripada seorang yang murung, mungkin boleh jadi seorang yang sentiasa tersenyum. Hati yang gundah kembali bersemangat melusuri kehidupan. Ajaibnya cinta ini tak siapa pun yang tahu. 

Terkadang kita tak sedar ia datang mengetuk pintu hati kita untuk bertandang dan kalau boleh mahu menetap di hati kita yang kosong itu. Cinta mampu memenuhkan ruang hati yang walang dan menceriakan kehidupan seseorang.

Jangan tak percaya. Hanya dengan cinta saja kita mampu meneruskan hidup. Ada orang, pada mulanya memang merancang untuk membunuh diri. Tapi sinar cinta hadir disaat dia memerlukan dan memberinya harapan yang baru. Untuk meneruskan kehidupan yang baru. Melupakan kisah silam yang penuh kelam.

Tapi, kerana cinta juga manusia boleh berubah. Tak kesahlah dari yang buruk kepada yang baik atau sebaliknya. Seandainya cinta yang dimiliki disalah gunakan, yang baik mungkin akan berubah wajah kepada yang kurang baik dan seterusnya kepada keburukan. Iaitu dendam!

Manusia akan sanggup lakukan apa saja untuk mencapai setiap keinginan yang terbuku dihati. Seperti yang dinyatakan, cinta jika disalah tafsirkan akan menjadi kelam dan kusam. Sedih dan kecewa. Murung dan sugul. Hidup tak menentu. Kacau bilau. Sering melakukan perkara yang diluar jangkaan. Air mata melimpah dan terus mencurah. 

Hati dan otak lupa pada yang Esa. Lupa pada cinta. Tetapi terus memburu dendam. Dendam kesumat. Dendam yang tak mampu dihapuskan lagi. Hati menjadi kabur, kelam dan terus tenggelam di dalam kekufuran. Jalan yang lurus kini bertukar menjadi bengkang-bengkok. Tak terurus jalannya. Bagaikan ular dipalu.

Cinta amat berbeza dengan perasaan ingin memiliki. Jauh sekali! Perasaan ingin memiliki tidak kenal redha atau bahagia. Apa yang perasaan ini tahu adalah 'dia milik ku'. Sedar tak insan, setiap yang di dunia ini bukan milik kita. Tapi Maha Pencipta yang memiliki seluruhnya. Kita hanya pnjaman.


Cinta itu agung bila kita cintakan Dia yang Maha Penyayang lagi Maha Mengasihani. Andai kita mencintaiNya, pasti akan kita di cintaiNya. Akan dikurniakanNya untuk kita seorang insan sebagai penghubung untuk menyalurkan cintaNya kepada kita.

Dengan cinta yang diberi, maka bercantumlah dua jiwa jadi satu. Lahirlah insan yang soleh dan solehah. Yang akan meneruskan cinta dan terus menaburkan cinta di muka bumi ini. Merekalah yang akan mewarisi kecintaan dan keamanan dunia. Merekalah yang akan melanjutkan rasa cinta dan terus menyemai cinta itu di hati insan-insan yang walang. Dan terus memberi sinar baru kepada mereka yang malang.


read more "Cinta itu ajaib..."

PHOTO TIME!! BY ANITA

  Hello to all visitor and reader and new group we call "Amazing Photo Fan". So for today, we caught some eyes among the visitor or reader. For today PHOTO TIME!!, all contribution goes to Anita. One of my ex-classmate. So lets all of us check it out. And yes, there a link from the photo. So you all can go to those link for more photo.






::COMMENT FROM ADMIN::

!!AMAZING PHOTO!! 
!!THE LAST PHOTO IS SPECTICULAR!!

::NATURE PHOTO::

ALL APPRECIATION GOES TO ANITA
- 1st AMAZING PHOTO FANS -

read more "PHOTO TIME!! BY ANITA"

Photo Time!!




FOR TODAY... I'M JUST SHARING SOME NICE PHOTO SNAP AROUND THE WORLD
SO FROM NOW ON
ONCE IN A WEEK THERE WILL BE A PHOTO TIME!!







IF YOU GUYS HAVE ANY NICE PHOTO... WILL PLACE IT HERE.. 
GIVE THE URL OR ANYTHING SO THAT I CAN VIEW IT..

NO NUDITY PURE ART

read more "Photo Time!!"

Monday, February 20, 2012

100 Days Of Love.


  Well.. Another article for today (21/2/2012) after the funny story about a men taking his own wife job at home. Ok, this is a story about LOVE. Love that meant last for long, or happy ever after.. But.. this story is different... Have some tissues and popcorn maybe.. Try to feel the intensity of love..

**STORY**

Message: Peter and Tina are sitting in the park doing nothing, but just gazing into the sky, while all their friends are having fun with their beloved half.

Tina: I'm so bored. Just wish I have a boyfriend now to spend time with.

Peter: I guess we're the only leftovers. We're the only person who isn't with a date now. (both sigh n silence for a while)

Tina: I think I have a good idea. Lets play a game

Peter: Eh? What game?

Tina: Eem..It's quite simple. You be my boyfriend for 100 days and I'll be your girlfriend for 100 days. what do you think?

Peter: Oookay..Anyway I don't have any plan for the next few months.

Tina: You sound like you aren't looking forward to it at all. Cheer up. Today will be our first day and our first date. Where should we go?

Peter: What about a movie? I heard that there is a really great movie in theater now.

Tina: Seems like I don't have any better idea than this. Lets move. (went to watch their movies and sent each other home)

Day 2:

Peter and Tina went to a concert together, and Peter bought Tina a keychain with a star.


Day 3: 

They went shopping together for a friend's birthday present. Share an ice-cream together and hugged each other for the first time.

Day 7:
Peter drove Tina up onto a mountain and they watch the sunset together. When the night came and the moon glowed, they said sat on the grass gazing at the stars together. A meteor passed by. Tina mumbled something.

Day 25: 

Spend time at a themepark and got onto rollercoasters, and ate hotdogs and cotton candy. Peter and Tina got in the haunted house and Tina grabbed someone's hand instead of Peter's hand by accident. They laughed together for a while.






Day 67: 

They drove pass a circus and decided to get in to watch the show. The midget asked Tina to play a part as his assistant in the magic show. Went around to see other entertainments around after the show. Came to a fortune teller and she just said "Treasure every moment from now on" and a tear rolled down the fortune teller's cheek.



Day 84: 

Tina suggested that they go to the beach. The beach wasn't so crowded that day. They have their first kiss with each other just as the sun is setting.

Day 99: 

They decided to have a simple day and is deciding to have a walk around the city. They sits down onto a bench.



1:23 pm 

Tina: I'm thirsty. Lets rest for a while first.



Peter: Wait here while I go buy some drinks. What would you like?


Tina: Eem...Apple juice will be just fine.


1:43 pm

Tina waiting for about 20 minutes and Peter havent return. Then someone walked up to her.



Stranger: Is your name Tina?


Tina: Yes, and may I help you?


Stranger: Just now down there on the street a drunk driver has crashed into a guy. I think its your friend.




Tina ran over to the spot with the stranger and sees Peter lying on the floor with blood over his face and her apple juice still in his hands. The ambulance came and she went to the hospital with Peter. Tina sat outside the emergency room for five and a half hours. The doctor came out, and he sigh.


11:51 pm

Doctor: I'm sorry, but we did the best we could. He is still breathing now but God would take him away from us very soon. We found this letter inside his pocket.



The doctor hands over the letter to Tina and she goes into the room to see Peter. He look weak but peaceful. Tina read the letter and then she burst into tears. Here is what the letter said.






"Tina, our 100 days is almost over. I had fun with you during all these days. Although you may be greedy sometimes and less thoughtful, but these all brought happiness into my life. I have realize that you are a really cute girl and blamed myself for never taken the time to knowing that. I have nothing much to ask for, but I just wish that we can extend the day. I want to be your boyfriend forever and wish that you can be beside me all the time. Tina, I love you."




11:58

Tina: (sobbing) Peter. Did you know what was the wish I made on the night there was a meteor. I asked God to let us last forever. We were suppose to last 100 days so Peter! You can't leave me! I LOVE YOU, but can you come back to me now? I love you Peter. I LOVE YOU.



As the clock struck twelve, Peter's heart stopped beating. It was 100 days.




NOTE*
Tell the guy or girl that you love them before its too late. You never know whats going to happen tomorrow. You never know who will be leaving you and never return.









read more "100 Days Of Love."

Funny Story: Renungan Untuk Suami


*Mat tidak pernah membantu isterinya membuat kerja-kerja rumah. Malah dia sering bersungut sendirian kerana telah merasa bosan setiap hari pergi kerja,sedangkan Nab isterinya hanya tinggal di rumah. Kalau boleh, dia mahu isterinya tahu betapa penat dan letihnya dia bekerja setiap hari untuk menanggung keluarga.
Satu malam ~~~~Mat berdoa,”Ya Tuhanku. Aku bekerja 8 jam sehari sedangkan isteriku hanya tinggal di rumah bersama anak-anak. Aku mahu supaya dia tahu betapa letihnya aku bekerja setiap hari. Tolonglah ya Tuhan, tukarkanlah aku dan isteriku.Biar aku yang menjadi isteri untuk sehari sahaja supaya dia pula dapat merasakan betapa letihnya aku bekerja.Biar aku pula yang berehat dirumah.


“Tuhan Yang Maha Mengetahui telah mengkabulkan permintaan Mat. Pagi besoknya, ia bangun dari tidur, dan pastinya sebagai seorang isteri. Bangun saja dari tidur, dia bergegas ke bilik air, cuci gigi dan terus ke dapur menyediakan sarapan untuk suami dan anak-anak. Selepas itu bangunkan anak-anak dan melayan mereka bersarapan, pada masa yang sama melayan suami bersarapan.

Selepas itu menghantar suami yang nak pergi kerja ke pintu, kembali membetulkan baju anak-anak yang nak ke sekolah dan menyediakan air yang anak-anak nak bawa ke sekolah.Dan panaskan injin kereta dan bergegas hantar anak-anak kesekolah.Balik dari sekolah terus ke pasar untuk membeli ikan dan keperluan dapur yang lain. Dekat dua jam baru sampai balik ke rumah. Simpan barang-barang dapur ke dalam almari dapur dan ikan simpan dulu dalam peti ais. 
Kemudian kutip kain busuk untuk dicuci dengan mesin sehingga selesai dan dijemur.Then, baru mula memasak untuk anak-anak yang akan balik sekolah nanti.Selesai masak, jam dah pukul 12.45 tengahari. Terpaksa pula bergegas ambil anak dari sekolah. Selesai ambil anak, beri pula mereka makan sebelum mengatur anak-anak supaya membuat kerja sekolah. Pastu terpaksa pula kemas rumah supaya jangan bersepah sangat. Kemudian angkat kain di jemuran.Tiba-tiba anak bongsu menangis kerana terjatuh. Dah nak kena beri rawatan dan pujuk supaya tangisan tidak berlarutan. Dah selesai, kain-kain yang baru diangkat perlu pula dilipat dan disusun dalam almari. Sedar tak sedar,waktu Zohor dah tinggal tak berapa minit saja lagi. Terpaksa bergegas pulak tunaikan Zohor sebelum tertinggal. Selesai salam, azan Asar kedengaran. Selesaikan pulak solat Asar sebelum menyambung apa-apa kerja yang belum siap. Belum sempat rehat, terpaksa pula balik ke dapur untuk menyiapkan makan malam. Lepas Maghrib, terpaksa layan suami dan anak-anak makan, pastu cuci pinggan mangkuk, pastu mandikan anak yang masih kecil, pastu uruskan supaya anak-anak masuk tidur…. dan macam-macam pastu lagi. Dekat pukul 11.00 malam barulah semua kerja rumahtangga selesai. Badan pun dah longlai lohe…Bolehlah rasanya nak berehat sikit.Opps…. belum boleh rehat rupanya. Suami juga mahukan layanan. Berdosa isteri kalau tak melayani kemahuan suami. Tambahan pulak malam ni malam Jumaat. Maka suami dilayani dengan sewajarnya sehinggalah dia terkulai dua kali lohe dan langsung tertidur…. … tak pasti pukul berapa.
Setelah terjaga sebelum dinihari, Mat segera bangun dan berdoa semula,”YaTuhanku. Barulah kini aku tahu…. Aku dah tak sanggup lagi jadi isteri.Aku keluar bekerja seharian pun tak penat macam ni. Ada juga masa berehat,minum kopi dan berbual dengan kawan-kawan. Tolonglah kembalikan aku sebagaisuami semula. Tobat aku tak sanggup dah jadi isteri. Salah sangkaanku selama ini bahawa kerja-kerja isteriku di rumah begitu mudah. Biarlah isteriku terus di rumah dan aku keluar bekerja.

“Sekonyong-konyong Mat terdengar satu suara ghaib berkata,”Wahai Mat,kamu belum boleh kembali menjadi suami sebab persetubuhanmu malam tadi telah menjadi benih. Kamu kenalah tunggu 9 bulan 10 hari lagi untuk melahirkan anak sebelum kamu dapat menjadi suami kembali….”Whatttt???.. . 9 bulan 10 hari???….Beranaaak? ??…….. Waaaaaa.. tak nak, tak nak, tak taaaaaaaaaaaaaaaaaa akkkkk… !!!~~~~~




“Bang, bang… Abangggg… apasal niii…..??”Sergah satu suara disisinya. Mat melompat bangun dari katilnya dan terus memegang isterinya sambil bertanya,”Nab, Nab yang jadi suami atau abang yang jadi suami???”Laaaaa… tebiat apa pulak abang ni. Kan Nab nie pompuan. Tentulah abang yang jadi suami….. Apa punya lawak pagi-pagi buta ni…..


“Hari tu Mat mengambil cuti emergency dan sehari suntuk membantu isterinya membuat kerja-kerja rumah….. Hinggakan seluar kecik dan baju kecik Nab pun habis Mat kutip basuh… Nab terkedu beghok, terlopong dan jadi bisu seharian melihat gelagat suaminya….

Pengajaran dalam cerita ini,
"Isteri adalah anugerah Allah kepada seorang insan yang bergelar Suami ataupun Lelaki. Sama juga seperti lahirnya seorang anak ke dunia ini. (tapi tak samalah taraf dua-dua nie). Jadi Isteri ini, jika dinilai dengan dibandingkan mata wang RM or US pun tak lepas. Dengan emas lagi lah tak ternilai. Jadi sayangilah isteri kalian (kalau dah kawin) dan lindungilah mereka."




read more "Funny Story: Renungan Untuk Suami"

Saturday, February 18, 2012

30 "FACT" About Female (part 1)

  Assalammualaikum wbt and peace be upon to all visitor and all reader. Today, we going to take our mind and ourself to the 'female' world (if you a male though). There a few things that caught my interest about this particular "STORY". This "STORY" is a fact, some may true some are not. But, I test it on someone, asking a female, about some of the fact. Yes, it prove to be true along the way...

  Well this tips and fact is really (I say really really) important to us, male, to try to understand female more better than before. My country is Malaysia, so I don't know if it work on other country. As wise man once say, human have it own unique life, different to each human that live. So back to our main article... This is a tips for all of you to understand female, either it for 'love' or in 'friendship'. Here some warn for ya,


::DO NOT TRY THIS AT HOME::
::BUT::
::TRY ON YOUR FRIENDS OR SPECIAL PERSON::

(^_^)


The "STORY" which is;
1. When a woman say she is crying, but did not shed a tear, that means she crying within her heart.


2.  Woman love to be praise but one thing they do not know is how to accept the praise that given for them.


3.  Woman hard to find something that they HATE about the person they love. (that's why some woman feel 'crush' and 'heart-broken to ashes' so badly when their relationship end)


4.  When woman ignore you after you hurt her heart or similar to it, give her time to calm down before you address her with an apology.



A Boy asking for forgiveness...


5.  If you does not like that particular girl or woman that love you till death, try to reject her love softly with tender, never been harsh or insolent to her, because there a spirit or soul in female with you never know exist, that when they make a decision they will do anything for it.


6.   If a girl or woman started to distance themselves from you after you reject her love, let her alone for awhile.If you still want to consider her as a friends, try to talk again but in slow phase.


7.  When a girl fall in love truly with all of her heart, the person she love always be in her mind even when she going out with other men or school friends.


8.  When the man she loved and the 'love' stared hardly directly to her eyes, she will melting like a chocolate. (sorry I prefer chocolate, you can replace with anything else).


9.  Women love to express their-self on what they feel. Music, poetry, painting, and writing is the easiest way to express on what they feel. (sometimes through kisses or ..... something).


10.  NEVER EVER tell a woman or girl that they are worthless or dud. NEVER!!


11.  Well been too serious may affect their mood. Trust me, woman or girl does not like to be 'too serious'. They are kinda 'happy' or 'cheerful'. So if you want to get serious, try to do it slowly until she know that you try to make the conversation with a serious matter.


12.  A smile to a man may not seem worth or meaningless. But, to woman SMILE bring a thousand of meaning. So do not smile arbitrary.


13.  If you love a girl try to begin your relationship with friendship. Friendship is good starting point. From it, a love is develop. Then, let them know more about you.



14.  If the woman you love giving a thousand and hundred of excuses when you asking her to go out, LEAVE HER, because she does not have any interest on you. But at some point, if she give excuses, she may have some problems with family or some rules they had to follow.


15.  But if she still call you or keep contact with you or waiting for you, go for it. Catch her.


!!THAT IS ALL FOR TODAY READER!!


SORRY... I will try to keep writing for the other part...

:STAY WITH US FOR MORE:


...TO BE CONTINUE





read more "30 "FACT" About Female (part 1)"

Tuesday, February 14, 2012

Kenali Aqidah 3 Tahap Pengertian(Part 2)



  Peace be upon on all reader and visitor. Untuk artikel kali ini adalah bagi sambungan untuk tajuk yang sebelum ini iaitu Kenali Aqidah 3 Tahap Pengertian (Part 1). Hari ini kita sambung kita punya 'pengetahuan' bagi 'complete' sikit.

Pada artikel sebelum ini kita telah pun mengetahui bahawa Allah S.W.T berfirman yang bermaksud,

"Dan diantara orang-orang mukmin itu ada orang-orang yang menepati (janji) apa yang telah mereka janjikan kepada Allah; maka diantara mereka ada yang gugur. Dan diantara mekrea ada (pula) yang menunggu dan mereka sedikit pun tidak berubah (janjinya)".

(Surah Al-Ahzab:23)


  Ramai manusia yang hidup didunia ini berpegang kepada (aqidah) janjinya. Akan tetapi masih ada yang kaku atau tidak tahu hendak lakukan apa. Malahan juga ada yang (tidak pegang pada janji) gugur. Jadi, yang mana satukah kita? Jika ia yang tidak elok, maka marilah kita sama-sama perbetulkan.


**Story Time**

Pernah seorang guru atau Ustaz saya sendiri berkata sambil berbual,

"Untuk berubah sesuatu yang telah menjadi kebiasaan adalah susah. Dan pada suatu ketika ia agak mustahil untuk seseorang melakukan perubahan yang 'ketara'. Kadang-kadang ada yang hanya mampu mengubah akan tetapi hanya untuk 2-3 hari sahaja. Apa yang penting ada niat. Apa yang penting ada keikhlasan pada kita untuk membuat satu perubahan."

  Sungguh benar saya katakan. Saya tidak berbohong, malah saya sendiri cuba lakukan. Agak "SUSAH" dan "MUSTAHIL". Manusia tidak sempurna, walaupun dia adalah orang warak atau sebagainya. Manusia memang tidak sempurna. Begitu juga dengan aqidah manusia. Ketidaksempurnaan itulah menjadi tanggungjawab kita untuk menyempurnakannya dalam apa jua keadaan dan rintangan.


 Pernah satu perubahan yang cuba dilakukan, ia memakan 6 bulan, dan sampai satu ketika, amalan yang lama datang kembali. Sungguh saya katakan. Benar. Sebelum ini mungkin kita ada membincangkan pasal iman. ok.. Bayangkan jika iman kita pada tahap yang 3, contoh... Tiba-tiba kita lakukan perkara yang tidak sepatutnya kita lakukan walaupun benar-benar mahu berubah akan tetapi apakah daya nafsu manusia itu musuh 24/7 dan yang paling efektif bagi Syaitan gunakannya sebagai "medium" atau pengantara. Pada saat itu, iman kita jatuh berderai, maka bermulalah kita dari dasarnya. Alangkah ruginya... Jadi benarlah melakukan perubahan terutamanya aqidah kita sendiri mempunyai pelbagai masalah dan rintangannya. 

**Tamat** 


Jadi kita sambung Kenali Aqidah 3 Tahap Pengertian (Part 2)....


  Tahap ketiga, disini aqidah telah memasuki tahap kematangannya dimana, ia telah terbentuk atau dibentuk sebagai displin dengan ruang lingkup permasalahan tersendiri. Inilah tahap kemapanan dimana aqidah didefinisikan sebagai,

المعرفة حول قوانين الشريعة الإسلامية في مجال العقيدة المستمدة من الأدلة ورفض 
الأدلة المشكوك في تحصيلهاوالمطلق الذي معيبة

"Ilmu tentang hukum-hukum syariat dalam bidang aqidah yang diambil dari dalil-dalil yaqiniyah (mutlak) dan menolak syubhat dan dalil-dalil khilafiyah yang cacat"

  Jadi disinilah dimana aqidah yang mutlak, yang baik kita ambil untuk dijadikan sebahagian dalam kehidupan hari kita dan diri kita sendiri. Manakala aqidah yang buruk atau mengandungi dalil-dalil yang cacat atau tidak sempurna atau tidak baik haruslah ditolak sepenuhnya dari kehidupan kita  sebagai manusia. Tidak kisahlah , beragama apa-apa pun, semua agama menyarankan supaya manusia berbuat baik sesama sendiri. 

  Yang mana mengandungi syubhat, atau kecacatan, keburukan, hindarilah darinya. Ingat aqidah yang sempurna, iman yang sempurna bermula dari 'penolakan' atau menolak sebarang hasutan-hasutan syaitan dan nafsu kita sendiri. Selalulah minta-minta dan bermohon pada yang Maha Esa agar dipermudahkan segala urusan kita di dunia demi kebahagian akhirat yang kekal abadi.

  Syukur, Alhamdulillah. Perbincangan kali ini dapat memantapkan pengetahuan kita mengenai aqidah Islamiyah yang sebenar dari segi pengertiannya. Jika melakukan sesuatu perkara, biarlah dari dasarnya, kemudia barulah ke peringkat yang seterusnya. Umpakan membina banggunan atau rumah. Mula dari dasar.

Assalammualaikum wbt... Selamat Beramal..


OUR JIHAD FOR THIS CENTURY IS NOT WAR

BUT

OUR JIHAD FOR THIS CENTURY IS OURSELF

LET BRING ISLAM INTO OUR LIFE

::INSHALLAH::

read more "Kenali Aqidah 3 Tahap Pengertian(Part 2)"

Sunday, February 12, 2012

Kenali Aqidah 3 Tahap Pengertian ( Part 1)

Alhamdulillah... Assalammualaikum dan peace be upon all of you.

  Hari ini kita akan membincangkan mengenai Aqidah. Sepertimana kita tahu, aqidah ini adalah ikat, ataupun perjanjian dan ikat dengan kukuh. Yang itu dari segi bahasanya. Dari segi istilah (umum) aqidah ialah, membenarkan atau mengiktirafkan dengan sepenuh hati tanpa sebarang pengubahsuaian atau kompromi terhadap Allah s.w.t dan Rasul-Nya yang tersemat erat di hati sanubari kita. Boleh faham ya? Makna aqidah yang telah dibincangkan tadi adalah umum, tidak mendalam sepenuhnya. Tetapi cukup untuk kita sekadar fahami dan memahami erti Aqidah Islammiyah. Jadi "lets go digging more knowledge".

Aqidah Islamiyah Tentang Allah ada Tanpa Tempat

DEFINISI TERMINOLOGI AQIDAH.

PERTAMA: AQIDAH

  Aqidah telah melalui tiga tahap perkembangan makna. Jadi dari satu ke satu makna, ia menjadi lebih mendalam. Sekiranya kita benar-benar memahaminya.

Tahap Pertama, aqidah ditakrifkan dengan:
  1. Tekad yang benar (al-'Azm al-Muakkad)
  2. Mengumpulkan (al-Jam'u)
  3. Niat (an-Niyah)
  4. Menguatkan perjajian (at-Tautsiq Lil 'Uqud)
  5. Sesuatu yang dipercayai dan diamalkan oleh manusia, zahir dan batin (Maa yadiinu Bihi al-Insan Sawa'un Kaana Haqqa an Bathilan)

  Tahap kedua, perbuatan hati. Boleh faham ya? Contohnya;

"Saya percaya bahawa tidak ada tuhan melainkan Allah"
Sentiasa berzikir kepada Allah dan berselawat keatas Nabi Muhammad.
Pemahaman kita terhadap Islam dan pengamalan keatas Sunnah-sunnah Rasulullah s.a.w.

  Sebanyak sedikit contoh, mudah-mudahan mudah kita fahami untuk pengertian aqidah tahap kedua. Disinilah aqidah mulai diertikan sebagai perbuatan hati si hamba yang mengabdikan diri kerana Allah. Makna ini lebih mendalam dari tahap sebelumnya. Dari sini kemudiannya, aqidah didefinasikan sebagai 'keimanan yang tidak mengandungi kontra (tolak banding)'. Makna ini dapat kita anggap sebagai maknya yang syar'i. 

"Iman" bererti pembenaran. 

"tidak mengandungi kontra (tolak banding)" bererti tidak ada sesuatu selain iman dalam hati seorang hambam tiadak ada kompromi selain bahawa ia beriman kepada-Nya.

  Maka semua kompromi akan adanya perbezaan seperti keraguan, dugaan, ketidatahuan, kelupaan dan lain-lain lagi. Makna inilah yang secara diaplikasikan berlaku pada tiga zaman (paling) utama;

1. Sahabat-sahabat Rasulullah s.a.w
2. Tabi'in
3. Tabi'uttabi'in.

Allah s.w.t berfirman,


"Dan diantara orang-orang mukmin itu ada orang-orang yang menepati (janji) apa yang telah mereka janjikan kepada Allah; maka diantara mereka ada yang gugur. Dan diantara mekrea ada (pula) yang menunggu dan mereka sedikit pun tidak berubah (janjinya)".

(Surah Al-Ahzab:23)


Alhamdulillah untuk kali ini, disini sahaja perbincangan kita. Terlalu panjang susah kita hendak ingat kesemuanya. Jadi biarlah sedikit untuk kali ini, agar kita dapat benar-benar memahami erti Aqidah Islamiyah. 


::BERSAMBUNG::
::KENALI AQIDAH 3 TAHAP PENGERTIAN::
::(PART 2)::

read more "Kenali Aqidah 3 Tahap Pengertian ( Part 1)"

Thursday, February 9, 2012

Crisis In South Sudan




  Two United Nations agencies warned today that millions of people in South Sudan are facing worsening hunger and called for urgent action to improve food security through adequate food aid and projects to boost agricultural production.

  According to a report prepared by the World Food Programme (WFP) and the Food and Agriculture Organization (FAO), food shortages have worsened, with the number of South Sudanese without enough to eat rising from 3.3 million last year to 4.7 million currently.
An estimated one million of those affected are facing severe food shortages, compared to 900,000 last year, according to the report, which is based on the findings of a joint assessment mission that carried out surveys in South Sudan between October and November at the request of the country’s Ministry of Agriculture and Forestry.

  It projects that the number of people who are severely food-insecure could double if conflicts continue to cause major population displacements and food prices keep rising.

  Poor harvests, increased demand, rapidly rising prices, conflict, displacement and a large number of returnees have contributed to the food shortages, with a shortfall in cereal production weighing heavily on already distressed communities.

  “This is a rapidly approaching crisis that the world cannot afford to ignore,” said Chris Nikoi, WFP’s country director in South Sudan. “The situation is dire, and we are doing everything we can to be ready, but we are running out of time.”



  George Okeh, head of the FAO office in South Sudan, stressed the need to enable households to have quick access to nutritious food and other basic necessities.

 “In order to restore and sustain food and nutrition security in South Sudan, we need to break the cycle of increasing hunger and poverty. We can do this by helping people to resume the farming, livestock and other activities that support their livelihoods.”

  According to the WFP-FAO assessment, South Sudan’s national cereal production last year was about 19 per cent below the previous year, and 25 per cent lower than average harvests over the past five years. The cereal deficit this year is estimated at more than 470,000 tons – almost half the country’s total annual consumption requirements.

  Poor rainfall in the early season was largely responsible for the lower harvest, with ongoing conflict compounding the problem by disrupting normal agricultural activities.
The closure of border crossings between South Sudan and Sudan has also led to disruption of the usual supply of food to markets in South Sudan.

  WFP’s emergency operation this year aims to reach some 2.7 million vulnerable people with 150,000 tons of food, and is seeking more donor support to cover a $160 million funding shortfall. FAO is to provide agricultural support to revive production capacity for the next cropping season that starts with the onset of the rainy season in April, and the Government has requested the agency to include in its projects a cash transfer programme to enable families to buy food locally while building their own assets. The agency is seeking $23 million in donor support through the UN Consolidated Appeal Process for South Sudan.

  In a related development, Secretary-General Ban Ki-moon today said that the UN has been monitoring the situation in Jonglei state, which has been in the maelstrom of bloody inter-ethnic conflict in recent months, with grave concern. He told reporters in New York that the UN peacekeeping mission in South Sudan (UNMISS) will continue to support efforts to protect civilians and urged the international community to provide the required assets, particularly helicopters and other air transport capabilities.

  “I am also deeply concerned about the lack of progress in negotiations on post-independence issues,” Mr. Ban said of the strained relations between Sudan and South Sudan since the south became a separate State last July.

  “The unilateral decisions taken by both governments over their oil dispute, and their increasingly hostile rhetoric, could easily escalate militarily,” said the Secretary-General. He noted that the breakdown in trust had hampered the delivery of relief to those in need, exacerbated food insecurity, created a refugee crisis and affected the possible return to South Sudan of 500,000 people from Sudan.

  He urged both sides to commit themselves to reaching agreement on all outstanding issues when talks resume in the Ethiopian capital, Addis Ababa, on Friday.



Message from owner:

  We read the news, we know what they facing through out their life. Suffering due to lack of food supply. We need to do something such as 'donation' or something similar to it. A dollar or a cent even a small amount of money of food can make a big difference what they facing right now. Take action be a human. A true human.

A SMALL STEP MAKE A BIG DIFFERENCE WHEN ALL TAKE ACTION.

AMONG THEM ARE MUSLIMS, EVEN THEY ARE ALLIES WITH ISRAEL AND OUR ACTION MAY LEAD THEIR MIND TO THINK ABOUT ISLAM


read more "Crisis In South Sudan"

Jauhi Kesombongan, Bahagia Akhirat

Peace be upon on all of visitor. Assalammualaikum. Alhamdulillah, hari ini kita akan membincangkan mengenai suatu hadis mengenai satu sifat mulia iaitu Merendah Diri. Topik ini agak penting... Jadi selamat menelaah atau membaca,bahasa mudah... 


Hmmm.. Dapat apa-apa iktibar atau pengajaran daripada gambar atau 'Memo' diatas?

Rasulullah s.a.w bersabda bahawa,

"Allah S.W.T berfirman, Kemulian adalah sarung-Ku dan Kesombongan adalah selendang-Ku, sesiapa yang mencabut daripada-Ku salah satu daripada kedua-duanya, nescaya Aku akan menyeksanya"

(HR Muslim.)

  Baiklah, berdasarkan hadis riwayat (HR) Muslim diatas menerangkan bahawa Kemulian dan Kesombongan adalah hak milik kekal Allah s.w.t. Sebagai contoh, apabila kita bercakap mengenai hak seseorang,

  "Wei! Ini beg sekolah aku la! Asal engko nak ambil!", kata pelajar A.

  "Ohh, beg ko ya? Aku bukan nak ambilla.. nak tengok-tengok jer", kata pelajar B

<contohnya>

  Jadi bila sesuatu perkara itu adalah hak milik seseorang, samada kekal atau sementara, kita tidak boleh ambil... Jika bersandarkan dialog diatas, jika kita masih lagi mahu ambil beg tersebut, maka mungkin akan berlaku pergaduhan atau pertenglikahan antara 2 individu. Boleh faham ya... Kita teruskan lagi dengan lebih mendalam.

  Dalam satu lagi hadis riwayat Muslim menyatakan bahawa Rasulullah s.a.w bersabda,

"Tidak akan masuk seseorang itu ke dalam syurga sekiranya di dalam hatinya mempunyai kesombongan sebesar biji sawi"

(HR. Muslim)

  Sekarang kita sudah ada mempunyai 2 hadis (ada banyak lagi hadis berkaitan), jadi kukuhlah alasan atau sebab kenapa kita perlu menjauhi sifat sombong.Kuat atau lemah iman seseorang dapat diukur dan diketahui daripada perilakunya. Iman yang kuat melahirkan akhlak yang mulia dan sebaliknya iman yang lemah akan menampakkan akhlak yang buruk dan mudah terjerumus ke dalam perbuatan keji serta merugikan.

  Dalam erti kata lain, Islam mengajar kita supaya merendah diri, lemah lembut, mudah didekati dan sentiasa bermanis muka. Sebagaimana disabdakan oleh Rasulullah bermaksud, 

"Jangan kamu berasa malu dengan berbuat kebaikan yang sedikit, sekalipun engkau menemui saudaramu dengan muka yang manis berseri." 

(HR Abu Zar al-Ghifari).


  Seterusnya dalam ayat yang sama, Allah menegur manusia agar tidak berlagak takbur sewaktu berjalan kerana Allah amat benci kepada orang yang sombong dan takbur. Seperti firman-Nya yang bermaksud,

"Dan janganlah kamu berjalan di muka bumi ini dengan sombong kerana sekali-kali kamu tidak dapat menembusi bumi dan sekali-kali kamu tidak akan sampai setinggigunung." 

(Al-Israk: 17:37).

  Apabila gaya bercakap dan berjalan seseorang boleh menampakkan sifat dan sikap takbur yang dilarang, maka dalam ayat berikutnya Allah memerintahkan supaya sederhana sewaktu berjalan dan rendahkanlah suara sewaktu bercakap. Sebagaimana firman-Nya bermaksud, 

"Sederhanakanlah kamu dalam berjalan dan rendahkanlah suara sewaktu bercakap."



Sederhana dalam berjalan bererti tidak terlalu lambat bagaikan orang lemah longlai dan tidak bertenaga serta tidak pula terlalu cepat berlari-lari atau melompat-lompat. Ada disebutkan bahawa Rasulullah bersabda maksudnya, 

"Berjalan dengan cepat dan tergesa-gesa menghilangkan kehebatan orang mukmin." 


Malah, sebaliknya Saidina Umar al-Khattab pernah menegur seorang lelaki yang kelihatan berjalan terliuk-liuk dan menundukkan kepalanya. Kata Umar, 

"Angkatlah kepalamu, sesungguhnya Islam bukanlah orang sakit."



  Antara sifat mulia yang dianjurkan oleh Islam adalah rendahkan suara sewaktu berkata-kata kerana suara yang kuat tanpa keperluan, boleh menyakitkan pendengaran orang lain dan kadang-kadang menunjukkan kebanggaan diri serta tidak mempedulikan orang lain. Sebaliknya suara yang rendah dan sederhana melambangkan ketenangan, lemah lembut dan senangdifahami.

  Allah membandingkan suara yang kuat dan tinggi tadi bagaikan suara keldai. Suara keldai sangat dibenci-Nya kerana terlalu kuat pekikan dan teriakannya. Dan sekali gus ayat ini menjadi dalil bahawa meninggikan suara tanpa sesuatu keperluan itu sangat dikeji oleh agama. Dalam sebuah hadis disebutkan bahawa Rasulullah bersabda maksudnya, 

"Apabila kamu mendengar kokokan ayam, maka mintalah rahmat daripada Allah dan apabila kamu mendengar pekikan keldai, maka mintalah berlindung dengan Allah daripada syaitan kerana sesungguhnya ia nampak syaitan."


sumber gambar: iluvsilam.com


  Ringkasnya, Islam melarang umatnya daripada bersifat takbur. Takbur adalah tingkah laku batin yang melahirkan peri laku lahir pada diri seseorang. Ia berpunca daripada berperasaan dirinya lebih baik daripada orang lain seperti firman Allah yang bermaksud, 

"Dan mereka berkata: "Apakah (patut) kita percaya kepada dua manusia seperti kita, pada hal kaum mereka adalah orang yang menghambakan diri kepada kita?"  

Surah al- Mukminun ayat 47.



  Balasan bagi orang yang takbur adalah neraka. Firman Allah bermaksud, 

"Maka masuklah pintu neraka jahanam, kamu kekal di dalamnya. Maka amat buruklah tempat orang yang menyombongkan diri itu." 

(Al-Nahl: 16: 29).



Sabda Rasulullah pula bermaksud, 

"Tidak masuk syurga orang yang ada di dalam hatinya seberat biji sawi perasaan takbur." Seorang sahabat kemudian bertanya: "Bagaimana jika seseorang itu suka pakaiannya cantik dan kasutnya cantik? Takbur itu menolak kebenaran dan memandang rendah sesama manusia?" 

(HR. Muslim).



  Sebaliknya, Islam menganjurkan sifat tawaduk yang bermaksud melahirkan perasaan rendah diri serta kasih mesra terhadap sesama manusia. Melalui ayat di atas, menunjukkan tawaduk dalam dua aspek iaitu tawaduk terhadap Allah ketika berjalan dan tawaduk terhadap sesama manusia ketika bercakap.

  Tawaduk adalah sifat hamba Allah yang mendapat kemuliaan. Firman Allah bermaksud,

"Dan hamba-hamba Allah yang bersifat al-Rahman ialah mereka yang berjalan di muka bumi dengan rendah hati." 

(Al-Furqan 25:63)

  Sebagai balasan orang yang tawaduk, Rasulullah bersabda maksudnya, 

"Tidak akan kurang harta dengan sebab sedekah, orang yang suka memberi kemaafan, Allah akan menambahkan kemuliaannya dan orang yang merendah diri kerana Allah akan diangkat darjatnya oleh Allah." 

(Riwayat Muslim).



  Sesungguhnya sombong dan bermegah-megah adalah dua penyakit yang sangat berbahaya bagi sesebuah masyarakat kerana kesombongan akan membuahkan pergaduhan dan perpecahan manakala bermegah-megah akan menghilangkan kemesraan. Selagi masih wujud kedua-dua sifat itu, maka masyarakat yang aman bahagia tidak mungkin terbina. Persaudaraan yang sejati susah dilaksanakan.

Oleh itu, Islam meletakkan asas kasih sayang dan hormat menghormati yang dilahirkan oleh sifat tawaduk sebagai faktor utama dalam membentuk sebuah masyarakat yang aman dan damai, kukuh dan kuat, selamat dan sejahtera.
  


JAUHILAH KESOMBONGAN
SENTIASA TAWADUK

SELAMAT BERAMAL




read more "Jauhi Kesombongan, Bahagia Akhirat"

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...