Tuesday, March 15, 2011

::Setiap Manusia Mempunyai Kelebihan::


 Setiap dikalangan kita dilahirkan dengan kelebihan tersendiri... Ada yang hebat "berlari", pada zaman persekolahan. Ada yang "bijak", dalam bab-bab belajar. Ada yang kreatif, dalam bab-bab mengeluarkan idea.

Sesungguhnya, ALLAH SWT telah menciptakan sesuatu tanpa sia-sia.

Allah SWT berfirman,

” Dan Kami tidak menciptakan langit dan bumi dan apa yang ada antara keduanya dengan bermain-main. Kami tidak menciptakan keduanya melainkan dengan haq, tetapi kebanyakan mereka tidak mengetahui .” (Qs. Ad Dukhaan : 38-39)

” Maka apakah kamu mengira, bahwa sesungguhnya Kami menciptakan kamu secara main-main (saja), dan bahwa kamu tidak akan dikembalikan.kepada Kami ? ” (Qs. Al Mu’minuun :115)

 Oleh itu, jika ada dikalangan manusia fikir bahawa mereka ini  LEMAH, TIDAK BERGUNA, apatah lagi berkata,"Aku tidak layak hidup di bumi ini".

 Allah s.w.t telah menciptakan setiap dikalangan kamu dengan kelebihan masing-masing, Sebagaimana, Nabi Nuh a.s, yang boleh berkomunikasi dengan haiwan-haiwan. Nabi Yusof, yang diberikan kelebihan dalam wajahnya yang TAMPAN. Manakala, Nabi Musa, yang mempunyai tongkat yang mampu membelah lautan.

 Jika kita berkatakan bahawa, "Mungkin aku perlu bertanya kepada diri ku, apa kelebihan ku, apa kelemahan ku", maka bersyukurlah atas kejadian mu dimuka bumi ini. YANG PASTI, setiap manusia di bumi ini adalah "KHALIFAH", iaitu PEMIMPIN, kepada yang lain. SETIAP dalam diri MANUSIA itu mampu memimpin mereka yang lain keluar dari KELALAIAN, KEJAHILAN.

Perkara yang wajar kita lakukan, adalah meletakkan diri kita DIATAS mereka yang lain. Bukan kerana BONGKAK atau MENUNJUK2, tapi ada masanya, kita kena buang sifat merendah diri dalam sesuatu perkara. Oleh itu, ambillah setiap peluang yang ada, yang mampu menyedarkan diri kita, bahawa kita ini adalah SATU KETUA, seseorang YANG BOLEH MEMIMPIN.. Walaupun kita lemah dalam bidang yang lain. Tapi ALLAH LAHIRKAN DISETIAP KAMU ADALAH PEMIMPIN.


MAKA BERSYUKURLAH KAMU
ATAS KEJADIAN KAMU DIATAS MUKA BUMI INI
DIMANA SETIAP MANUSIA DILAHIRKAN DENGAN
SIFAT KEPEPIMPINAN DAN KELEBIHAN DALAM SESUATU BIDANG

BERKATALAH / SAY THAT :::

"THANK YOU, GOD. FOR GIVING THIS BEAUTIFUL LIFE
YOU GIVE US THE "SPECIAL" ABILITIES
TO EACH OF US THAT CAN BRING US TO AN HAPPY LIFE

TO "YOU"
WE DEVOTE OUR LIFE, OUR DEEDS AND OUR HEART
read more "::Setiap Manusia Mempunyai Kelebihan::"

Friday, March 4, 2011

Ceramah>> Erti Kebahagian Sebenar

 Mungkin sebahagian daripada kita hidup mewah, senang dan mungkin cukup keperluan dalam pelbagai aspek. Dan ada dikalangan kita hidup bersederhana.. Walaupun pada hakikatnya, mereka "kaya" dan senang.. Namun ada juga dalam kalangan kita, mereka hidup dalam kemiskinan.. Serba kekurangan, makanan yang agak-agak mencukupi. Namun mereka bersyukur kepada Allah S.W.T.
  Bagi mereka yang hidup mewah mungkin lupa akan nikmat yang diberikan oleh Allah S.W.T kepada mereka dan hadir dalam hidupan harian mereka.. 

Dan mereka lupa untuk berkata:
"Syukur Ya ALLAH! Alhamdulillah Ya Rabbi!!" 

Namun, apabila mereka menghadapi kecelakaan, mereka berkata:
"YA ALLAH, Jauhkanlah aku daripada musibah ini, aku mohon atas nikmat Mu ya Allah.. Limpah kurniakanlah kehidupan ku.." 

Kadang-kadang, mereka yang susah ini lebih memahami erti syukur dan kehidupan.. atas kenikmatan Allah.. 

PERLIHATKANLAH VIDEO INI

video
read more "Ceramah>> Erti Kebahagian Sebenar"

Thursday, March 3, 2011

Power Of Love >>English Version

POWER OF LOVE!

 

 
RASULULLAH SAW SAID: "Love one on earth that you will be loved by a creature which is in heaven" (History Tabrani)

 

 

 
Love love the Faith and Piety

The Prophet said: You will not believe until you love. They said: "We're all loving" Messenger of Allah said: "Verily, love is not only a friend, but a blessing to mankind, to love all mankind." (History Tabrani)

 

 
"Words of love lies at the heart of the poet. Although hidden, but once saw vibration. It can affect the mind at once to give effect to the action. Really, love to put bitter for sweet, moving dust gold, cloudy to clear, sick are healed, the prison became well, the pain becomes pleasure, and anger into mercy. Love can soften steel, destroying coral reefs, raise the dead, and breathed life into him and make me a leader. This is the enormity of love! " (Jalaluddin Rumi).

 

 
Especially Love

 
What a beauty of Islam! In it there should be laws that govern how people manage feelings of love, resulting in a deeper love, more noble, and more abadi.Islam teaches that the power of human love to be nurtured in God the Creator, to love Him far more than in love with fellow beings. Hence, the love of fellow beings devoted solely because of his love.

 
Is essentially the word of Allah in Surah al-Baqarah, verse 165, "And of mankind there are those who take other than God to love them love them as they love Allah. While those who believe is the (Muslim) love of God. "

 
Islam teaches people about the management of love, which is how humans should organize her love priority scale. The highest feeling of love is to Allah, and His Messenger. Love of fellow beings is managed in accordance with his word that the two parents, kinsfolk, orphans, poor people, neighbors near and far neighbors, colleagues, and the holy ibn slaves. Meanwhile, property, shelter, and power is also well positioned to be loved at a lower place. Glory to Allah, Allah is Great!

 
Feelings of love are abstract. But love can be established with the action seen by the eye.

 

 
Among the signs of love for God is an increasing bermunajat, sunnah prayers, reading the Quran and chanting because he wanted to stay together and devote all of his feelings only. When Sang Khaliq sound azan called by then he was rushed to the place of prayer to see Him. Even when the night comes, he is sincere to wake up alone (close proximity) with God through prayer tahajjud lover. What a beautiful braid love it!

 

 
It can be seen from the words below:

"Someone will have good win, to feel pleasure and pure enjoyment unless the Oneness of love for God alone, and Allah is more beloved than the others" (Ibn Qayyim al-Jauziah)

 

 
Love God Love the Prophet

 
Be assured, O my brother, and lean is a form of affection and love of God to his servants who believe. He was given the difficulty of ruhiyah tarbiyah us from God, for we realize that we as beings are weak, we can not do anything except by His permission. Finally, we live for proven, and fought hard to show our love for God, for we are protected from fake love.And God will not forsake his servants the right to sacrifice for him.

 
To prove our love for God, there are some things that we need to prepare a strong faith, faith in work, go all out to implement the mandatory and the Sunnah of worship, such as qiyamullail, Sunnah fasting, reading the Qur'an and pursue knowledge. Fruits of worship that we do in God, with keistiqamahan practice in every breath and step of this life, Insta-Allah we will be reaching for love and pleasure-loving Nya.Cinta and lead to happiness. The wife loves her husband, parents love their children, children love their parents, the neighbors love neighbors, then the result is people will live with and love the world, be safe and peaceful.

 

 
Greatest Love

 
It was lost when people just love diletihkan the world, the pursuit of love creatures, hunting for treasure in every way, and do not want to help people who need help. While the fate in the afterlife is determined by the practice in this world, strive to love God, or swept away by this mortal world. Only those who fear that can only prove that true love to God Almighty.

 
The right words for it like this:

 
'I love you because of religion that is in you, if you lose faith in you, lost my love for you. " {Imam Nawawi)

 

 
Love the power factor is COMMUNICATION.

 
There is no other more than COMMUNICATION that determine fluctuations in the power of love. Read how great the power factor of the alleged communication of love here. Because the people who constantly communicate will be more friendly, would love terlahirnya. He made love for fellow human beings for human beings to understand the love and power factor of love. When people understand this, then surely people will be easier to love God with the owner.

 
Communication is always with God because communication is the factor of love. More communication, more warm love to God. More great love of God. Deeper love for God. With communication, more peaceful life because love is not blocked. Communication with God more soothing the soul because the problems are shared and expressed to the loved ones of God.

 
Remember that THERE IS NO GOD OTHER THAN OURSELVES TO happy. Communication is always with God because everything will not happen without God's permission. Communication with what God thinks, be seen, heard and done.
Always Remember and Say the name of God.

 LOVE GOD, LOVE YOUR RELIGION, LOVE OUR PROPHET
LOVE OUR RELATIVE AND OTHER HUMAN BEINGS
 
Original Text: Halaqah.net & Fuadlatif
read more "Power Of Love >>English Version"

Kuasa Cinta >> Versi Bahasa Melayu

KUASA CINTA!


Rasulullah SAW bersabda : "Cintailah siapa yang ada di bumi supaya kamu akan dicintai oleh makhluk yang berada di langit " (Riwayat Tabrani)




Cinta Menyintai Atas Keimanan dan Ketaqwaan


Rasulullah SAW bersabda:Kamu tidak akan beriman sehingga kamu berkasih sayang. Mereka berkata : "Kami semua pengasih" Rasulullah SAW bersabda : "Sesungguhnya bukanlah mengasihi seorang sahabatnya sahaja, akan tetapi membawa rahmat kepada manusia, mengasihi semua manusia". (Riwayat Tabrani)


"Kata pujangga cinta letaknya di hati. Meskipun tersembunyi, namun getarannya nampak sekali. Ia mampu mempengaruhi fikiran sekali gus memberi kesan kepada tindakan. Sungguh, cinta dapat mengubah pahit menjadi manis, debu beralih emas, keruh menjadi bening, sakit menjadi sembuh, penjara menjadi telaga, derita menjadi nikmat, dan kemarahan menjadi rahmat. Cinta mampu melembutkan besi, menghancurkan batu karang, membangkitkan yang mati dan meniupkan kehidupan padanya serta membuat hamba menjadi pemimpin. Inilah dahsyatnya cinta!" (Jalaluddin Rumi).



Cinta Yang Terutama 
 

Alangkah indahnya Islam! Di dalamnya ada syariat yang mengatur bagaimana seharusnya manusia mengelola perasaan cintanya, sehingga menghasilkan cinta yang lebih dalam, lebih murni, dan lebih abadi.Islam mengajarkan bahawa seluruh kuasa cinta manusia harus dipupuk menuju pada Allah Yang Maha Pencipta, sehingga cinta kepada-Nya jauh melebihi cinta pada sesama makhluk. Justeru, cinta pada sesama makhluk dicurahkan semata-mata karena mencintai-Nya.

Asasnya adalah firman Allah SWT dalam surah al-Baqarah ayat 165, 'Dan di antara manusia ada orang-orang yang mengambil selain Allah untuk dicintainya; mereka mencintainya sebagaimana mereka mencintai Allah. Sedangkan orang-orang yang beriman amat dalam(taat) cintanya kepada Allah.'

Islam mengajar manusia tentang pengurusan cinta, iaitu bagaimana manusia seharusnya menyusun skala prioriti cintanya. Urutan tertinggi perasaan cinta adalah kepada Allah SWT, kemudian kepada Rasul-Nya . Cinta pada sesama makhluk diuruskan sesuai dengan firman-Nya iaitu kedua orang ibu-bapa, kaum kerabat , anak-anak yatim, orang-orang miskin, jiran tetangga yang dekat dan jiran tetangga yang jauh, rakan sekerja, ibnu sabil dan hamba sahaya. Sedangkan harta, tempat tinggal, dan kekuasaan juga mendapat posisi untuk dicintai pada tempat yang lebih rendah . Maha Suci Allah, Allah Maha Hebat!

Perasaan cinta adalah abstrak. Namun perasaan cinta mampu diwujudkan dengan tindakan yang nampak oleh mata.


Di antara tanda-tanda cinta seseorang kepada Allah SWT adalah memperbanyakkan bermunajat, mendirikan solat sunnah,membaca al-Quran dan berzikir kerena dia ingin selalu bersama dan mencurahkan semua perasaan hanya kepada-Nya. Apabila Sang Khaliq memanggilnya melalui suara azan maka dia bersegera menuju ke tempat solat untuk berjumpa dengan-Nya. Bahkan bila malam tiba, dia ikhlas bangun tidur untuk berduaan (berkhalwat) dengan Tuhan kekasihnya melalui solat tahajjud. Betapa indahnya jalinan cinta itu!


Ini dapat dilihat daripada kata-kata di bawah:

"Seseorang tidak akan memiliki kebaikan, meraih kemenangan, merasakan kenikmatan dan kesenangan hakiki kecuali mengesakan cintanya kepada Allah SWT semata, dan Allah lebih dicintainya daripada yang lainnya" ( Ibnu Qayyim al-Jauziah)



Cinta Allah Cinta Rasululllah

Yakinlah wahai saudaraku, kesenangan dan kesusahan adalah bentuk kasih sayang dan cinta Allah kepada hambanya yang beriman. Kesusahan yang diberi Allah adalah tarbiyah terhadap ruhiyah kita daripada Allah SWT, agar kita sedar bahwa kita sebagai makhluk adalah bersifat lemah, kita tidak mampu berbuat apa-apa pun kecuali atas izin-Nya. Akhirnya tinggal bagi kita membuktikan, dan berjuang bersungguh-sungguh untuk memperlihatkan cinta kita pada Allah, agar kita terhindar daripada cinta palsu.Dan Allah tidak akan menyia-nyiakan hambanya yang betul-betul berkorban untuk-Nya.

Untuk membuktikan cinta kita pada Allah, ada beberapa perkara yang perlu kita persiapkan iaitu iman yang kuat, ikhlas dalam beramal, berusaha bersungguh sungguh untuk melaksanakan ibadah wajib dan sunah, seperti qiyamullail, puasa sunnah, membaca al-Quran dan menuntut ilmu. Buah daripada ibadah yang kita lakukan pada Allah, dengan keistiqamahan mengamalkannya dalam setiap hembusan nafas dan langkah hidup ini, Insta-Allah kita akan dapat menggapai cinta dan keredhaan-Nya.Cinta dan kasih sayang membawa kepada kebahagiaan. Isteri menyayangi suami, ibu bapa menyayangi anak-anak, anak-anak menyayangi ibu bapa, jiran-jiran menyayangi jirannya, maka hasilnya masyarakat akan hidup dengan berkasih sayang dan dunia pun akan aman dan damai.


Cinta Terulung

Sungguh merugikan apabila manusia hanya diletihkan oleh cinta dunia, mengejar cinta makhluk, memburu harta dengan segala cara, dan tidak mahu membantu orang yang memerlukan pertolongan. Sedangkan nasib di akhirat nanti adalah ditentukan oleh amalannya ketika hidup di dunia, Bersungguh-sungguh mencintai Allah, atau terlena oleh dunia yang fana ini. Hanya orang yang bertakwa sahaja yang mampu membuktikan cintanya yang sejati kepada Allah SWT.

Kata-kata yang tepat untuk itu seperti di bawah:
 
'Aku mencintaimu kerana agama yang ada padamu, jika kau hilangkan agama dalam dirimu, hilanglah cintaku padamu.' {Imam Nawawi)



Faktor kuasa cinta adalah KOMUNIKASI. 

Tidak ada lain lagi selain komunikasilah yang menentukan turun naiknya kuasa cinta. Bacalah betapa hebatnya komunikasi yang dikatakan faktor kuasa cinta di sini. Kerana itu orang yang sentiasa berkomunikasi akan lebih mesra, akan terlahirnya cinta. Allah menjadikan perasaan cinta sesama manusia agar manusia memahami cinta dan faktor kuasa cinta. Apabila manusia memahaminya, maka sudah pasti manusia akan lebih mudah untuk bercinta dengan Pemiliknya iaitu Allah.

Komunikasilah sentiasa dengan Allah kerana komunikasi merupakan faktor kuasa cinta. Lebih banyak komunikasi, lebih hangat cinta kepada Allah. Lebih hebat cinta kepada Allah. Lebih mendalam cinta kepada Allah. Dengan komunikasi, jiwa lebih tenteram kerana cinta tidak dihalang. Komunikasi dengan Allah lebih menenangkan jiwa kerana segala masalah dikongsi dan diluahkan kepada Yang Tersayang iaitu Allah.

Ingatlah bahawa TIDAK ADA SELAIN ALLAH YANG DAPAT MEMBAHAGIAKAN DIRI KITA. Komunikasilah sentiasa dengan Allah kerana segala-galanya tidak akan berlaku tanpa izin Allah. Komunikasilah dengan Allah apa saja yang difikirkan, dilihat, didengar dan dilakukan. Sentiasa Ingat dan Sebut Nama Allah.


.CINTAILAH TUHAN MU..AGAMA MU..RASULULLAH SAW. .CINTAILAH SAUDARA-MARA MU DAN SESAMA INSAN.
 

Text Asal :  Halaqah.net & Fuadlatif
read more "Kuasa Cinta >> Versi Bahasa Melayu"

Wednesday, March 2, 2011

Kedai Rempah Online Maz & Shai

 Assalammualaikum kepada muslimin dan muslimat sekalian. Salam Sejahtera. Untuk posting kali ini, saya akan memberitahu 'Visitor' mengenai "Kedai Rempah Online Maz  & Shai". Sebab apa saya sibuk-sibuk nak bagitahu pasal kedai online adalah kerana saja-saja nak bagi "information" kepada kaki makan dan yang lain-lain.

Insya-Allah, akan saya terangkan serba sedikit mengenai Kedai Rempah Online Maz & Shai, sebanyak yang boleh. Actually, mereka ni mengedar rempah atau orang kelantan panggil 'spice'. WOW! Hebat orang kelantan.



 Mereka menjual rempah MAK PON MUAR (kemungkinan besar, makanan orang Muar) ,Mee Bandung, Mee Rebus, Soto, Ikan Bakar & Asam Pedas dan LAIN-LAIN.. BUNYI MACAM SEDAP JER!!   




Sapa tahu, ada kemungkinan BENAR-BENAR HOT AND SPICY EVEN DELICIOUS. Kepada kaki makan! Try-try lah makan.. Just order it.

 Mengenai kos penghantaraan pos, atau orang Kedah cakap, "Delivering Cost", atau pun mengenai harga-harga mereka.. Saya syorkan lah.. "VISITOR", jenguk-jenguk blog mereke.. Well.. Lebih terperinci.. Saya hanya "luaran" sahaja..  

 


 Sebarang maklumat lanjut... DENGAN INI, Saya mempersilakan visitor ke http://www.rempah2u.blogspot.com/ <<Untuk maklumat yang selanjutnya.. Kalau saya tengok gambar-gambar diatas, mau tak nya terliur air "saliva".. TRY IT!! OK! CHECK IT OUT!!


Dan lagipun.. mereka ini, sepupu saya.. My relative.. Actually... 






HTTP://rempah2u.blogspot.com/

^PAY SOME VISIT TO THEM^

PROMOTION ENDED   
read more " Kedai Rempah Online Maz & Shai"

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...