Friday, January 20, 2012

Mimpi Seorang Anak.

Kisah satu cerita::::::


























Disaat seorang anak sedang tidur dengan lena, tiada apa-apa lagi yang mengganggu tidurnya. Dia umpamakan di dalam dunia yang lain.Maka bermula suatu mimpi yang dia sentiasa akan ingat. Bermimpikan bulan dan bintang. Bermimpikan langit yang gelap yang diterangi dengan cahaya biru dari Bulan. Ketika itu dia berada di sebuah banggunan sekolah yang tingginya 4 tingkat.. Dia terpandang tingkap di sebelah bahu kirinya. Langit yang dahulunya berwarna biru pada waktu siang, kini menjadi gelap.

Dia mula tertanya-tanya,

"Apa yang dah berlaku ni?! Cikgu, kenapa langit tiba-tiba gelap ni?!"

Pertanyaan itu tidak dijawab oleh sesiapa malah cikgunya sendiri, yang ada bersamanya, tidak mampu menjawab.

Disaat langit mulai gelap, maka muncul pula 1/4 bahagian Bulan yang sungguh dekat di matanya serta mengeluarkan cahaya putih/biru. Disetiap ruang langit mulai berwarna biru. Namun anak ini tidak takut, akan tetapi dia tertakjub dan terkilan melihat keindahan yang tidak mampu mana-mana manusia biasa menghasilkan suatu pemandangan sebegitu rupa.. Indah..

Malang sekali, anak ini terjaga dari Mimpinya sendiri apabila si anak ini jatuh dari katil tidurnya.

"Cantiknya... Cantik..."

Dia mula menadah tangannya, berdoa kepada yang Maha Esa, Allah s.w.t

"Ya Allah, jika itu adalah keajaiban dan kekuasaan Mu, maka ia benar-benar cantik. Umpamakan kejadiannya tidak kecacatan atau ketidak sempurnaan. Aku bersyukur atas nikmat-Mu ini..."

::Tamat::

Mungkin gambar diatas, adalah apa yang digambarkan oleh si anak itu. Walaupun ianya tidak sempurna atau tidak 100% seperti apa yang dia perlihat dalam mimpinya.. Tetapi ia tetap cantik dan indah.

Itulah Kekuasaan-Nya. Tiada apa yang mustahil di sisi-Nya.





"Kemudian Dia menuju kepada penciptaan langit dan langit itu masih merupakan asap lalu Dia berkata kepadaNya dan bumi, Datanglah    kamu keduanya menurut perintahKu dengan suka hati atau terpaksa     keduanya menjawab 'kami datang dengan suka hati'      Maka Dia menjadikan tujuh langit dalam masa dua masa dan Dia  mewahyukan pada tiap-tiap langit urusannya. Dan kami hiasi langit    yang dekat dengan bintang yang cemerlang dan Kami perliharanya    dengan sebaik-baiknya. Demikianlah ketentuan yang Maha Perkasa lagi Maha Mengetahui."  Fushilat: 11-12

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...