Tuesday, April 19, 2011

Apa itu Cinta? Rindu? Sayang? Kasih? Prihatin?

 Assalammualaikum w.b.t kepada Visitor yang beragama Islam... Salam Sejahtera, selamat pagi or malam or petang (pilih yang mana bersesuaian) kepada Visitor Non-Muslims...

 Pertama sekali sebelum saya membuka atau menceritakan tajuk utama...  
I'M VERY APPRECIATE TO ALL VISITOR, yang sudi menjenguk blog ini dan membaca apa yang terkandung dalam blog ni. Hopefully....
VISITOR LIFE WILL BE BLESSED BY GOD (ALLAH S.W.T)

OK. Kembali kepada topik kita... or topik saya...

 What is Love? Missing Someone? Affection? Concerned? to SOMEONE??

Saya percaya ada dikalangan kita pernah jatuh cinta berkali-kali.... Seorang demi seorang kita mencintai... Tapi, atas sebab apa kita mencintai mereka? Ada kalangan kita yang bergelar *GENTLEMEN OR LADIES* berkata;  

 "Saya suka dan cinta dekat dia... cuz dia cute la! Muka dia bila bercakap or senyum ada macam 'baby faces'.. "   

dan ada juga berkata, 
"Saya cintakan dia sebab bila saya dengan dia saya rasa tenang dan dia nie agak 'HOT & COLD'.. "

 Sebenarnya ada banyak lagi pendapat or luahan perasaan mengapa seorang itu jatuh cinta dengan seseorang..Namun, kebanyakkannya, cinta mereka hanya untuk memenuhi kepuasan atau keperluan nafsu mereka sendiri.. BAGI SAYA, Jika saya mencintai seseorang itu adalah kerana ianya daripada ALLAH itu sendiri... Saya berpegang kepada satu prinsip iaitu,  

JIKA ENGKAU BERBUAT DAN MENDEKATI ALLAH S.W.T, SERTA ENGKAU CUBA MENCINTAI ALLAH LEBIH DARIPADA SEGALA-GALANYA, NESCAYA, ALLAH AKAN MENGHANTAR CINTA-NYA KEPADA HAMBA-NYA MELALUI HAMBA-NYA YANG LAIN.

Maka, Saya berani mengatakan bahawa... Ianya adalah Cinta Yang Benar dan Suci...

BAGAIMANA PULA DENGAN PERASAAN RINDU? PRIHATIN?

 Semasa kita "bercinta", kita akan merasa pelbagai perasaan... RINDU , RISAU , SAYANG ... Saya sendiri tidak dapat menafikan bahawa ianya adalah suatu keadaan dimana kita benar mencintai orang tersebut.

RINDU;  Saya percaya bahawa, apabila kita tidak dapat melihat wajahnya, PASTI, kita akan merasai suatu perasaan yang kadang kala kita sendiri tidak dapat 'mentafsirkannya'. Apakah ianya perasaan rindu atau hanya perasaan yang wujud kerana dia dilabelkan sebagai kekasih kita. Kita akan berkata " Saya rindukan awak " or " I Miss You Soo Much ".. Dan mungkin kita akan lafaznya berkali-kali kepada nya.. ada yang sampai BERATUS-RATUS.. tapi... Sejauh mana rasa rindu itu kita dapat rasai... Sejauh mana rindu itu mampu kita lafazkan hanya berkata seperti itu.. Sejauh mana rindu itu dapat di ungkap sedangkan ianya berada dalam hati kita sendiri... 
 
Maka jika , anda benar-benar merindui seseorang, maka katakanlah... 
  "Wahai Tuhan ku, adakah benar ianya rasa rindu ku atas sebab cinta sebenar.. Jika ia, benarkanlah aku melafazkannya dengan hati yang jujur padanya, hati yang sentiasa memaafkannya, dan hati yang sentiasa merinduinya.."

 kadangkala, ada diantara kita merasainya... Hati yang sunyi, hati yang kosong, hati yang sentiasa keresahan, hati yang merindui seseorang dari hamba Allah itu sendiri.. Kita akan berkata, " Kenapa dengan hatiku ini, terasa sakit.. terasa kosong.. terasa tiada hala tuju.. entah... ENTAHLAH.. Apa perasaan ini.. Kenapa? Apa yang berlaku ni..." Kita sendiri tidak menyedarinya... tapi ia selalu hadir dalam diri kita.. 

PRIHATIN, CARE; Prihatin? Adakah erti prihatin itu hanya mengambil berat mengenai kesihatannya? atau mengetahui hari jadinya?? TIDAK..  TO ME, PRIHATIN memberi makna yang lebih daripada itu. Ia bererti , mengambil berat mengenai perihal kehidupannya... hatinya... ada apa yang berlaku disekitarnya... Apakah dia telah melaksanakan perintah Allah dengan sempurna? Apakah dia telah menjaga dirinya dengan baik?

Ada segelintir atau KEBANYAKKANnya.. TIDAK memahami erti sebenar prihatin.

Perbezaan::

Sekarang: 
" Awak dah makan? (soalan yang betul tapi) Free tak malam ni? kita keluar nak? (ni yang tidak betul!)

" Awak sihat? ( soalan yang baik) .. Awak, malam ni bulan mengambang.. apa kata kita 'berbahasa' berbeza sikit so ia kena dengan suasana malam yang cantik.. (kenyataan orang tidak beriman!) "



Sepatutnya: jika kita PRIHATIN;
" Awak dah makan? Sudah ke solat? Baca al-Quran? Kalau belum, buat dulu.. nanti kita sambung"
" Awak sihat? Awak, macam mana ibu bapa awak.. ok ke? Jika tidak, pastikan awak sentiasa disisi mereka untuk sentiasa membantu mereka" 
 
  Kalau dilihatkan atau baca, ianya SANGAT berbeza... Jika kita faham apa itu erti PRIHATIN , sebenar... Saya percaya.. anda juga faham apa itu erti Kehidupan sebenar..

..:: JIKA BENAR MENCINTAINYA::..
KITA AKAN MEMBAWANYA KEARAH YANG BAIK
KITA AKAN CUBA MEMAHAMINYA
KITA AKAN MENCINTAINYA SEHINGGA DI SYURGA

CINTA SEBENAR DATANGNYA DARI ALLAH, DARIPADA HATI YANG MEMAHAMI ERTI KASIH SAYANG DAN CINTA

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...