free counters

Wednesday, February 2, 2011

Daily Story >> Jihad >>

JIHAD FISABILILLAH



<English>

  In the name of Allah, the Most Compassionate, the Most Merciful. Praise be to Allah, and may his peace and blessings be upon Muhammad and upon his household and companions, and all those who follow him.


  The Muslim world today is faced with tyranny and injustice. Indeed oppression and hardship is not just limited to the Muslim world, rather many non-Muslim states are subject to oppression at the hands of the world’s leading military and economic powers. Anyone who cares can only be saddened and hurt by the pain and suffering that accompanies so many faces. Islam has allowed jihad as a means to prevent oppression, yet the Muslims have forgotten this for too long.


  Though jihad may be a part of the answer to the problems of the ummah, it is an extremely important part. Jihad is to offer ourselves to Allah for His Cause. Indeed, every person should according to Islam prepare himself/herself for jihad and every person should eagerly and patiently wait for the day when Allah will call them to show their willingness to sacrifice their lives. We should all ask ourselves if there is a quicker way to heaven? It is with this in mind that this booklet is being published.

 
  It may be asked of ourselves and others here as to why we remain in this country while there is so much opportunity for reward. It is our understanding that today’s problems does not require the one solution whether this be jihad, working for the khilafah, purifying ourselves etc. but rather our situation today requires action on all fronts. Everybody has a role to play in today’s great jigsaw, those who are attempting to establish the Islamic state have to continue doing so focusing their minds onto such a project, those who are faced with tyranny at the hands of neighbouring armies have to defend themselves with their lives and those that have the opportunity of giving Islam to the world should do so.. 

  <Malay>

  Dengan nama Allah, Yang Maha Pengasih lagi Maha Penyayang. Segala puji bagi Allah, dan salam dan rahmat atas Muhammad dan atas keluarganya dan sahabat, dan semua orang yang mengikutinya.

  
Dunia Islam saat ini dihadapkan dengan kezaliman dan ketidakadilan. Memang penindasan dan penderitaan tidak hanya terbatas pada dunia Muslim, negara-negara non-Muslim lebih ramai yang tunduk pada penindasan di tangan kuasa yang terkemuka di dunia tentera dan ekonomi. Siapa pun yang peduli hanya boleh sedih dan terluka oleh rasa sakit dan penderitaan yang menyertai begitu banyak wajah. Islam telah membolehkan jihad sebagai sarana untuk mengelakkan penindasan, namun kaum muslimin telah melupakan ini terlalu lama.

   
Walaupun jihad mungkin menjadi sebahagian daripada jawapan terhadap masalah-masalah ummat, itu adalah bahagian yang sangat penting. Jihad adalah untuk menawarkan diri kita kepada Allah untuk Punca-Nya. Memang, setiap orang harus menurut Islam mempersiapkan diri sendiri untuk jihad dan setiap orang harus bersemangat dan sabar menunggu hari ketika Allah akan memanggil mereka untuk menunjukkan kesediaan mereka untuk mengorbankan hidup mereka. Kita semua harus bertanya pada diri sendiri jika ada cara yang lebih cepat ke syurga? Hal ini dengan pemikiran ini bahawa buku kecil ini diterbitkan.

  
Ini mungkin akan diminta dari diri kita sendiri dan orang lain di sini mengapa kita tetap di negara ini, sementara ada begitu banyak kesempatan untuk hadiah. Itu adalah pemahaman kita bahawa masalah saat ini tidak memerlukan satu penyelesaian apakah ini akan jihad, bekerja untuk khilafah tersebut, memurnikan diri kita sendiri dll tapi lebih situasi kita saat ini memerlukan tindakan di semua lini. Semua orang mempunyai peranan untuk bermain dalam teka-teki besar hari ini, mereka yang berusaha mendirikan negara Islam harus terus melakukannya memusatkan fikiran mereka ke projek tersebut, mereka yang berhadapan dengan kezaliman di tangan tetangga tentera harus membela diri dengan mereka hidup dan mereka yang mempunyai kesempatan memberikan Islam ke dunia harus melakukannya ..



  Hadith,
Dari Abu Hurairah r.a katanya : "Rasulullah S.A.W bersabda : "Barangsiapa yang mati dan belum pernah melakukan peperangan,juga tidak pernah tergerak hatinya untuk melakukannya itu-yakni tidak ada keinginannya sama sekali untuk berjihad fisabilillah,maka ia mati menepati satu cabang dari kemunafikan."
( Riwayat Muslim )
Dari Abu Yahya yaitu Khuraim bin Fatik r.a,katanya Rasulullah s.a.w bersabda : Barangsiapa yang menafkahkan sesuatu sesuatu nafkah  untuk peperangan fisabilillah , maka catatlah untuknya pahala sebanyak 700 ratus kali lipatnya". ( Diriwayatkan oleh Tarmizi dan ia mengatakan ini hadith hasan ).


  Will be Continued... Keep Visit . Akan bersambung mengenai Jihad Fisabilillah. Insya-Allah...

3 comments:

  1. salam...
    waw, dew perkembangan baru nampak...
    bagus2...

    ReplyDelete
  2. salam,
    ta yah memanyak post...
    satu da cukop..

    ReplyDelete
  3. Since your content is in english, get the google adsense code and paste on your widget

    read more about google adsense...

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...